Aivojumppa

Aivojumppa on aivoille yhtä tärkeää kuin lihasjumppa lihaksille. Pysyäkseen hyvässä kunnossa aivot tarvitsevat riittävästi sosiaalista, kiinnostavaa ja haastavaa tekemistä. Myös lastenlasten kanssa vietetty aika parantaa kognitiivisia kykyjä. Vahvikkeen Pelit-osiosta löytyy aivojumppaan sopivia pelejä, jotka asettavat kognitiivisia haasteita: niissä tarvitaan sääntöjä, tekniikkaa, taktiikkaa ja reagointia. Kun aerobic on monipuolista, musiikin tahdissa liikkumista ja lihasten stimulointia, neurobic on aivojen stimulointia sellaisilla harjoituksilla, joihin sisältyy kaikkien aistien käyttöä ja rutiineista poikkeavaa toimintaa, keskittymistä vaativaa uutta ja odottamatonta. Aivojen kannalta parasta on, jos sama viesti saapuu monen eri aistin kautta ja näin vahvistuu eri suunnista. 
Muistisairaan aivojumppaajan kohdalla on tärkeää eliminoida häiriötekijät kuten taustaäänet, ohikulkijat, huono valaistus sekä kiiltävä tai kirkkaan valkoinen pöytä. Käytä kellertävän tai oranssin sävyisiä pöytäliinoja tai aluskartonkeja. Ohjaajan aivojumpasta käy sopivien apukysymysten keksiminen: anna sellaisia vinkkejä, että aivojumppaajalle jää itselleen riittävästi keksittävää. Pirkanmaan Muistiyhdistyksen KOKEVA-hanke tuotti harjoitteita keskivaikeaa/vaikeaa muistisairautta sairastaville ihmisille.

Soittaminen on erinomaista aivojumppaa ja sitä voi alkaa opetella minkä ikäisenä tahansa.

 

Korttipelitpelikortteja.

Pasianssi on vanha, yksinpelattava korttipeli, johon löytyy monenlaisia ja monentasoisia ohjeita.
Muistisairaiden kanssa tavallisia pelikortteja voidaan käyttää erilaisiin lajittelutehtäviin kuten värit, numerot, kuviot.
Bridge on yksi maailman suosituimmista korttipeleistä. Se on neljän hengen vaativa taktiikkapeli, jota on pelattu jo 1800-luvulla. Tietoa säännöistä ja eri paikkakunnilla toimivista bridgekerhoista löytyy Suomen Bridgeliiton (SBL) nettisivustolta.

 

Pulmapelit

  • Tulostettava Tetris   (mallipalat>)
  • Tulostettavasta Tetriksestä voi tehdä magneettiversion. Magneettilevystä leikattuja paloja on helppo käsitellä ja ne pysyvät hyvin paikoillaan A3-kokoisessa metallisessa ilmoitustaulussa (kuva).
    Porukka-Tetriksessä jokainen vuorollaan laittaa yhden palan. Ohjaaja pitää palanippua kädessään tai palat nostetaan kiertävästä kupissa.  Alusta kiertää ympäri pöytää ja lopuksi lasketaan, montako tyhjää ruutua jää. (idea ja kuva Tiina Vieraankivi)
  • 10 tulitikkupähkinää 5-18 tulitikulla, hammastikulla tai kynällä (kuva>)
  • 10 tulitikkupähkinää 4-16 tulitikkukolmio.tulitikulla, hammastikulla tai kynällä
  • Pulmapelit sopivat hyvin isovanhempien ja lastenlasten väliseen kisailuun.

 

Lauseet ja tarinat

Kuvanselityspelit
Apetta aivoille (ohjeita): Kuvanselitys

Täydennettävät lauseet

Täydennettävät puhe- ja ajatuskuplat
Sanoma- ja aikakauslehdistä tai seinäkalentereista voi leikata julkkisten, poliitikkojen, mattimeikäläisten ja eläinten kuvia, joihin liimataan puhe- ja ajatuskuplia. Ryhmässä voidaan puhe- ja ajatussisältöjä keksiä yhdessä tai kaikille voidaan jakaa oma täytettävä paperi - sama tai eri. puhekupla

Täydennettävät tarinat
Täydennettävä tarina rakennetaan niin, että tarinasta poistetaan adjektiivit tai tietynlaiset substantiivit (esim. eläimet tai ruuat) ja osallistujia pyydetään luettelemaan satunnaisia adjektiiveja/substanatiiveja, jotka lisätään tarinan aukkopaikkoihin.

Hassu tarina Eläimet   (sama tarina kuin visailussa Hoksaa eläin; käytä saman ryhmän kanssa vain jompaa kumpaa)

Sananlaskut                    Sananlaskuista Vahvikkeen Sanataide-laatikossa

  • Tee kortit, joissa on sananlaskun alku tai loppu. Lauseet täydennetään ulkomuistista. Valitse täältä: suomalaisia sananlaskuja.
  • Sananlaskuihin voi täydentää puuttuvia sanoja: täydennä sananlaskuja,  oikeat vastaukset. Alkuperäisten sanojen tilalle voi keksiä vielä parempia ja kuvaavampia.  
  • Sananlaskuja voi yrittää selittää itselleenkin; niiden selittämisestä voi järjestää kilpailuja ja ryhmässä voidaan yhdessä keksiä hyviä selityksiä. Voidaan sopia, haetaanko perinteistä selitystä vai keksitään kokonaan uusia.  
  • Kalastukseen liittyviä sanontoja
  • Ukinkontin painettu Wanhan ajan sananlaskut -kirjanen

Arvoitukset ja vertauksetPallo jossa kysymysmerkki.

Tulosta Suomalaisia arvoituksia (8 sivua, 111 kpl)

 

 

Numerotsudoku.

Sudoku
Japanista kotoisin oleva logiikkapeli, jossa tarvitaan vain paperia ja kynä. Tehtävänä on täyttää 9x9-ruudukko niin, että numerot 1-9 löytyvät sekä kustakin pienestä ruudukosta että ison ruudukon kaikilta vaaka- ja pystyriveiltä vain yhden kerran.
Netistä löytyy monentasoisia sudokuja, joita voi tulostaa.noppapeli.

Aivotreeniä laskien

Numeropähkinätlaskutehtävämalli.
Ratkaise, mitä numeroa kukin eläin edustaa (10 tehtävää ja vastaukset)   

 

Liikunta ja aivojumppa

Liikunta aiheuttaa aivojen hermoverkoissa monipuolista vipinää: liikeaivokuori huolehtii liikkeistä, mutta sen lisäksi otsalohkot suunnittelevat, miten liikesarjat tehdään, pikkuaivot osallistuu tasapainon säätelyyn ja aivorunko liikkeiden koordinointiin, kuuloaisti rekisteröi annetut ohjeet ja näköaisti nähdyt liikkeet, tuntoaivokuori ottaa vastaan tuntoinformaatiota. Kaikkia näitä tapahtuu kaikessa liikkumisessa.

Jumppaliikkeet, joissa ylitetään kehon keskiviiva, ovat samalla hyvää aivojumppaa.

  1. Istu tuolilla tukevasti. Vie oikea kyynärpää ja vasen polvi yhteen kehon edessä ja päinvastoin. Nosta polvea kohti kyynärpäätä. Jatka 10 kertaa tai niin kauan kuin tuntuu hyvältä.
  2. Tartu molemmin käsin palloon tai johonkin muuhun esineeseen ja nosta kädet eteen vaakatasoon. Piirrä esineellä laajaa makaavaa kahdeksikkoa muutaman kerran. Vaihda suuntaa. Voit seurata esinettä katseella, mutta pidä pää paikoillaan.

Aivojumppaa on myös takaperin kävely ja uusien tanssien askelkuvioiden opettelu.

Fysiogeriatrian Aivojumppa (kuva >)

 

Tunnistus- ja hahmotustehtävät

Kuvien tunnistaminen kaksi lapsikorttia.

  • Väritä samat kuvat samalla värillä
  • Tunnistuspeli Arvaa, mikä lapsikuva: Ohje ja 12 kuvan pelialustat, 6 kuvan pelialustat. Pelin voi rakentaa myös oman suvun kuvista tai lehdistä leikatuista eri ikäisten ihmisten tai eläinten kuvista.
  • Monet logot ja liikemerkit ovat painuneet hyvin ihmisten mieliin. Tässä autoharrastajille sopivaa tunnistettavaa: Tunnista automerkki (tutummat)Tunnista automerkki (oudommat)
  • Kiinanpelissä on tavoitteena tunnistaa samanväriset ja -muotoiset kortit sekä kerätä enemmän kortteja kuin toiset pelaajat: Kuviokortit, Kukkakortit ja Ohjeet. (Kuva Tiina Vieraankivi) Osa muistisairaista lajittelee mielellään tavaroita jonkin ominaisuuden suhteen; esim. eri väristen helmien, nappien tai pallojen lajittelu kukin väri omaan kuppiinsa. Mitä enemmän erilaisia ja samantapaisiakin kohteita, sitä haasteellisempaa.
  • Etsivä löytää -pelissä on irrallisia kuvakortteja ja jokaisella oma pelilauta, josta kuvia etsitään. Pelin aiheet liittyvät ortodoksiseen uskoon.  
  • Perinteisessä Domino-pelissä on kahdesta neliöstä koostuvia palikoita tai kortteja.Kummassakin ruudussa on pisteitä 1-6 kpl. Osallistujat laittavat korttejaan pöydälle vuorotellen peräkkäin niin, että vierekkäin tulevissa korteissa samat pistemäärät koskettavat toisiaan. Kortti, jossa on kaksi samaa pistemäärää, laitetaan riviin poikittain.
    Domino voidaan rakentaa kielen tai jonkun uuden asian kuten tietotekniikan opiskeluun (kuva >). Kortin toiseen ruutuun laitetaan teksti ja toiseen kuva. Kielidomino sopii hyvin esimerkiksi maahanmuuttajille. Muistisairaalle voi koota dominon, jossa on omaisten tai ystävien kuvia ja nimiä.
    Varjokuvat-domino (kuva >)
    Talvilaji-domino, jossa vain kuvia sekä sama aihe haastavampana varjokuvadomino.versiona (kuva+sana-parit)  Talvilaji-domino.
    Autodomino, jossa puolikkaita kuvia
     (kuva >) 
    Vaativa Autodomino, jossa kuva-sana-parit (isot kuvat)
    Vaativa Autodomino, jossa kuva-sana-parit (kuva 6x6cm, pala 6x12cm)
  • Tunnista kuvasta, mitä laulua se kuvaa: Laula kuvasta 1 ja Laula kuvasta 2
     

Äänten tunnistaminen

  • Lintujen äänten tunnistaminen hieroo sekä muisti- että muita aivonystyröitä. Tulosta tästä Lintubingo ja sen ohjeet ja kortit.
  • Erilaisia äänikuvia on tuotettu erityisopetukseen, kerhotyöhön, kuunnelmien taustoiksi ja multimedian tekemiseen. Niiden pohjalta voi rakentaa lintubingon kaltaisia tehtäviä. Näistä tarkemmin Vahvikkeen Digitaalisissa virikemateriaaleissa.
  • Äänivisailu 
  • Kuuloharjoitus Arvaa, mikä esine putosi !

Kuvauksen tunnistaminen

Muotojen tunnistaminen

  • Ompele ohuesta tiiviistä kankaasta pusseja, täytä pienillä esineillä, joista olet ottanut valokuvan. Ompele pussit kiinni. Tee jokaiselle ryhmän jäsenelle samanlainen pussi. (idea ja kuvien pussit Tiina Vieraankivi)   
  •  Tunnistatko valtioita?
  •  Laita laatikkoon tai astiaan isoja muttereita, siipi-, hattu- ja hylsymuttereita sekä niiden vastakappaleita. Parien löytäminen ja toisiinsa kiertäminen on samalla hienomotorista muttereita.harjoittelua. Vaikeusastetta säädellään harjoittelijan mukaan vaihtamalla lukumäärää tai kokoa tai maalaamalla parien päädyt samalla värillä. 

 

Kokojen tunnistaminen

  • Pulttisarja: kiinnitä lautaan eripituisiaPultteja rivissä. ja -paksuisia ruuvipultteja muutaman sentin etäisyydelle toisistaan. Kerää säilytysrasiaan erikokoisia muttereita. Niitä voi olla sama määrä, enemmän tai vähemmän kuin laudassa pulttitappeja. Tehtävänä on etsiä ja kierittää pultteihin niihin sopivia muttereita. Ukinkontilla on myynnissä puinen, tukevasti pöydällä seisova mutteripenkki, jossa on puumuttereita ja kiekkoja kierrettäväksi paikoilleen. Mutteripenkki voi sopia levottoman muistisairaan henkilön ajankuluksi, mutta se on samalla pientä aivojumppaa ja sormien hienomotorista harjoittelua.

Materiaalien tunnistaminen


Palapeleistä vinkkejä ja tulostettavia kuvia Vahvikkeen Pelit-laatikossa.

 

Lähimuistin jumppaa

Muistisairauden vuoksi hoivakodissa asuvalle henkilölle olisi hyvä hankkia sellainen oma vieraskirja, jonne vierailulla käyvät henkilöt - niin ystävät, sukulaiset kuin vapaaehtoisetkin - kirjoittaisivat ja mielellään liimaisivat mukanaan tuomiaan kuvatulosteita esim. suvun lähitapahtumista. Vieraskirja ei ole hoivaan osallistuvien keskinäistä viestinvaihtoa varten vaan sisältö on suunnattu asianomaiselle itselleen muistin tueksi ja muistelua varten. Hoitajat voivat, mikäli niin sovitaan, täydentää kirjaa päiväkirjan tapaan toimien kirjan omistajan sihteerinä (Tänään saunoimme, Ensimmäinen västäräkki nähty, Kävimme puistossa kävelyllä ym.)

 

Lisätietoja aivojumppa (Brain Gym®) -menetelmistä saa mm. Suomen kinesiologiayhdistykseltä. Samoin Voimapuun versoja -ryhmänvetäjän oppaasta.