Kirjaimet, tavut, sanat

Kirjain-, tavu- ja sanapelit aktivoivat mielikuvitusta, ylläpitävät sanavarastoa ja lukutaitoa, parantavat keskittymiskykyä, toimivat muistiharjoitusten apuvälineenä sekä eri-ikäisten ja eri kuntoisten ihmisten hauskana yhdessäolomuotona.
Monenlaisia sana-, tavu- ja kirjainpelejä on myynnissä, mutta erittäin hyviä pelejä voi myös rakentaa itse pienellä vaivalla ja halvalla: tulostettavat kirjainkortit (3 sivua), taivutettavat ja liimattavat kohoaakkoset (11 sivua), ISOT TERVEYSAAKKOSET (56 sivua, leikkaa logot pois).  

 

Kirjaimet         

  • Yksinkertaisin kirjainpeli on koota irrallisista kirjaimista sanoja. Jos kirjaimet tarttuvat toisiinsa tai alustaan väkäsillä tai magneeteilla, paloja on helpompi käsitellä. Kumimainen liukuestemattokin auttaa palasia pysymään paikoillaan.
  • Sanahaku ja sen ratkaisu; muodosta 16 kirjaimesta yli 50 sanaa.
  • Sanansaalistus-pelissä rakennetaan sanoja 9-16 kirjaimesta yksin tai yhdessä (kuva >).
  • Sanojen kokoamista haastavampi tehtävä on muodostaa irrallisista kirjaimista sanaristikoita.
  • Kirjainkilpa on kahden joukkueen välinen aivojumppakisa (kuva >)
  • Reino Helismaa pelasi lastensa kanssa itse keksimäänsä sanakisaa. Isä antoi sanan, ja lasten piti keksiä samoista kirjaimista kymmenessä minuutissa mahdollisimman monta sanaa. Lähtösana voi liittyä ryhmäkokoontumisen teemaan, ajankohtaiseen aiheeseen tai ryhmää yhdistävään asiaan. Keksiminen sopii yksilö- ja joukkuekilpailuksi, mutta myös ajankuluksi. Tehtävään tarvitaan kynä ja paperia.
  • Aakkospeli keksitään sanoja erilaisista kategorioista. Peli voidaan toteuttaa myös niin, että tehdään vähintään 10cm kanttiinsa kirjainkortit, jotka laitetaan maalarinteipillä tai sinitarralla lattiaan kiinni. Kaikkien osallistujien tulee olla kirjaimista yhtä kaukana. Kun keksittävä sana on lausuttu, vuorossa oleva pelaaja yrittää heittää hernepussin haluamansa kirjaimen päälle. Hänen on keksittävä vastaus, joka alkaa sillä kirjaimella, joka on lähinnä hernepussia.
  • Kirjain- ja kysymyspeli (kuva oikealla)
  • Senat sakaisin: tuttujen sanojen kirjaimet sekoitetaan ja kirjainryhmistä yritetään muodostaa alkuperäiset sanat: Muodosta kirjaimista leipä (18 kpl); sama, mutta isommat kirjaimet ja vain suomalaisia leipiä, sama mutta ulkomaisia leipiä (6 kpl)
  • Elämäntarinan rakentaminen kirjainpelinä on hauskaa, yhteistä aivojumppaa, joka sopii kaiken ikäisille.
  • Tarinan rakentaminen
  • Eri aiheisten ajankohtaisten tai itselle tärkeiden sanojen aakkostaminen eli aakkosjärjestykseen laittaminen joko irrallisia sanakortteja liikuttelemalla tai paperilla olevaan luetteloon merkitsemällä: Aakkosta tyttöjen nimiä. Tähän tehtävään sopivat hyvin esimerkiksi omaisten nimet.

 

Anagrammit 

Vaativaa aivojumppaa on ratkaista anagrammeja. kirjaimia.Sellaisen voi rakentaa Arrakin sivustolla. Voit tulostaa irtokirjaimet ratkaisemisen avuksi.

 

Tavut

Hauska tavupeli syntyy, kun kirjoitat pahvisuikaleille tai lapuille tuttujen sanojen tavuja. Lappuja on helpompi käsitellä, jos ne liimataan paksummalle pohjalle (laatikkopahvi, kansipahvi, solumuovi, styrox). Eriaiheiset tavusarjat voi tulostaa eri värisille papereille, jos haluaa etteivät ne sekoitu keskenään. Vaikeusasteita voi vaihdella sopimalla pelataanko tavuilla vai sanojen ensimmäisillä kirjaimilla, pitämällä kortit pöydällä oikeinpäin tai nurinpäin sekä valitsemalla käyttöön kaikki kortit tai vain kaksikirjaimiset.

Eri aiheisia tavusarjoja

Pudotuspeli
Levitä tavut pöydälle nurinpäin. Käännä yksi tavu esiin. Jokainen pelaaja keksii vuorollaan sanan, joka alkaa noilla kirjaimilla tai tavulla. Se putoaa pelistä, joka ei keksi uutta sanaa.
Viimeksi jäljelle jäänyt saa kortin itselleen ja uusi kortti käännetään näkyviin. Eniten kortteja kerännyt voittaa.

Alkukirjaimet
Levitä tavut pöydälle. Jokainen pelaaja ottaa vuorollaan yhden kortin ja keksii sanan, joka alkaa kortin kirjaimilla tai tavulla.
Esim. LA laulaa, lattia, lama, Laila, laatu;   KER kerma, kertoa, kerä, Kerttu

Tarina
Levitä tavut pöydälle. Jokainen pelaaja valitsee vuorollaan yhden kortin ja keksii sanan, joka alkaa kortin kirjaimilla (tai tavulla). Jokaisen sanan on liityttävä edellisiin niin, että syntyy tarinaa. Se, joka ei pysty jatkamaan lausetta, sanoo Piste. Seuraava pelaaja saa aloittaa uuden lauseen. Muistiharjoituksena voidaan välillä toistaa siihenastinen tarina. Mitä hullumpi tarina, sitä helpompi se on muistaa.
Esim. ÄI äidin KI kissa LI lipitti KAH kahvia LAU lautaselta...

Sanat
Jaa jokaiselle pelaajalle viisi tavua ja levitä loput pöydälle. Kukin pelaaja muodostaa vuorollaan sanan yhdistämällä oman ja pöydältä nostamansa tavun. Tavun joutuu nostamaan itselleen ellei saa muodostetuksi sanaa. Voittaja on se, jonka kortit loppuvat ensin. Valmiit sanat jätetään pöydälle näkyviin.
Esim. LEH-MÄ, SU-LO, KET-TU, KIS-SA, RU-NO,

Noppapeleinä                           Noppapelien ohjeet
Tulosta pelipohjat (koko mieluiten A3): kaksikirjaimiset tavut, kolmikirjaimiset tavut, Niminoppapeli, Tietonoppapeli      

           

Järjestä tavut
Näissä tehtävissä tavut on sekoitettu ja ne pitää laittaa oikeaan järjestykseen. Tehtävä on haastavin, jos sanat pitää ratkaista kuulon perusteella toisen lukemana ja helpoin, jos saa kynällä merkitä paperille tavujen rajat.

Joululauluja tavuittain (ohje ja tavuja)

 

Sanat

Aivoverryttely (18 kysymystä) Tämä harjoitus sopii muistisairaille. Sen voi tehdä haastattelemalla tai kirjoitustehtävänä; yksin tai pareittain. Hyvämuististen osallistujien ryhmässä voidaan kilpailla kelloa vastaan: kuinka nopeasti saat kaikki ruudut täyteen?

Sanaletka sopii rennoksi välipalaksi vaikka aurinkoa ottaessa tai kahvipöydässä. Joku sanoo ensimmäisen sanan. Toinen keksii sanan, joka alkaa ensimmäisen sanan viimeisellä kirjaimella. Seuraava aloittaa uuden sanan edellisen sanotun sanan viimeisellä kirjaimella jne. Sanojen ei tarvitse mitenkään liittyä toisiinsa vaan ne voivat olla mitä tahansa. Tasaväkisessä porukassa voidaan edetä istumajärjestyksessä, mutta muuten se voi sanoa, jolle ensimmäisenä tulee mieleen.

Samalla kirjaimella alkavat sanat
Tämä tehtävä sopii yksinään, pareittain tai ryhmässä tehtäväksi. Tämän voi yhdistää nettisurffailun harjoitteluun: sallitaan netin hakutoimintojen käyttö sanojen etsimisessä.

Keksi kuvasta K-kirjaimella alkavia sanoja aiheena keittiö

 

Sanojen järjestäminen ja lajittelu
Kaikkia sanakortteja (mm. Yhdyssanat-otsikon alta) voi käyttää järjestämis- ja luokittelutehtäviin. Jos tulostat kaksi samanlaista korttisarjaa (toinen pastelliväriselle paperille) ja leikkaat korteiksi vain toisen sarjan, voidaan irtokortteja järjestää pöydälle ehjissä papereissa olevien sanojen päälle. Hyvä tehtävä on myös sanakorttien laittaminen aakkosjärjestykseen.

 

Yhdyssanat

 

Noppaperhosen Yhdistä sanoja -kirjainpelejä: Sikin-Sokin Eläimet, Sikin-Sokin Kasvit, Sikin-Sokin Puut

 

Sananselityspelit
Apetta aivoille (ohjeita): Sananselitys,

 

Synonyymit ja vastakohdat